Atunci cand faci parte dintr-o echipa unde munca de zi cu zi este sa ajute oamenii sa-si vanda proprietatea sau sa-si gaseasca o locuinta potrivita pentru nevoile lor, intalnesti numeroase situatii noi, care necesita solutii diferite. Avem provocarea faina sa lucram intr-un domeniu dinamic, in care nu ai nici timp, nici circumstante, sa lasi loc sa intervina plictiseala. Sunt convinsa ca la fel de provocator si lipsit de plictiseala este si procesul de gasire al unei locuinte. Aici intervine munca unui agent imobiliar priceput.
Din perspectiva unui consultant imobiliar lucrurile pot parea simple, dar atunci cand iti cauti o locuinta proprie, lucrurile se complica si subiectivitatea creste, chiar daca esti un bun cunoscator al pietei. Iata principalele 3 dificultati pe care le confrunt eu, ca om de marketing in cea mai mare agentie imobiliara din Sibiu, in cursa pentru achizitionarea unei locuinte.
1. Este necesar sa mergi la vizionari cu un agent imobiliar cu experienta?
Da, categoric da. Sunt aproape 5 ani de când lucrez in domeniul imobiliar, in cadrul departamentului de marketing. Prin tastele laptopului meu au trecut mii de oferte, am fost pe zeci de santiere, am facut sute de reclame si am vazut mii de fotografii din tot atatea apartamente. Dar atunci cand mergi la vizionare pentru propria locuinta, optica se schimba.
Apartamentul arata ca in imagini, dar lucrurile care nu pot fi fotografiate pot ridica semne de intrebare. Zona, casa scarii blocului, galagia din cartier sau aglomeratia de pe strazi sunt toate lucruri care nu se fotografiaza, dar cantaresc mult in decizia de achizitionare. Si aici intervine momentul in care este bine sa te poti baza pe agentul imobiliar si pe opinia lui obiectiva. Acesta cunoaste foarte bine zonele orasului, stie atu-urile fiecarui tip de bloc pentru ca vede foarte multe, cunoaste cartierele care sunt în dezvoltare si unde implicit poti face o investitie buna. In concluzie, stie lucruri esentiale despre oras care poate tie iti scapa.
2. Negocierea pretului si conditiilor
Atunci cand faci marketing imobiliar, focusul tau este pe promovarea produselor si serviciilor, fara sa ai contact direct cu tehnici de negociere ale preturilor imobilelor. Negocierea nu este un pas usor, asa ca ma bazez tot pe sprijinul colegilor mei, care sunt agenti imobiliari. Dupa ideea ca “orice se negociaza in lumea asta”, un agent imobiliar priceput care cunoaste valoarea reala a unei proprietati stie sa reprezinte nevoile clientului. Acesta va gasi o cale de mijloc si va aborda cele mai bune tehnici de negociere, pentru ca tranzactia sa se finalizeze cu succes si ambii clienti sa fie multumiti.
3. Cu ce compromis faci pace?
Locuinta perfecta nu exista. Acea locuinta care sa fie aliniata la toate atributele care o încadreaza la perfectiune nu exista. Dar sunt sanse mari sa gasesti un imobil care sa se apropie mult de implinirea nevoilor tale. Insa atunci trebuie sa decizi care este compromisul cu, care faci pace. Ce anume poti accepta, chiar daca nu este neaparat aliniat cu nevoile tale? Poate vei achizitiona la etajul 4 un apartament pentru care ai simtit dragoste la prima vedere, desi mereu ti-ai spus ca nu vrei sa locuiesti la ultimul etaj.
Poate vei cumpara un apartament care necesita renovari, desi initial n-ai vrut sa ai de a face cu echipe de mesteri si zile lungi printre rafturile magazinelor de bricolaj. Poate accepti mai usor ca nu are balcon, daca este situat într-o zona buna, sigura. Si lista poate continua la nesfarsit. Chiar daca pornesti la drum cu anumite asteptari, trebuie sa stii ca exista sanse ca macar la una sa renunti. Si asta este si dificultatea mea. Si tare norocoasa ma simt ca am aproape colegi care abia asteapta sa-mi ofere o opinie pertinenta.
Un material de Magdalena Gliga