Gianfranco Colonna – italianul care a ridicat gastronomia din Sibiu la un alt nivel

Blogul agentiei imobiliare New Concept Living
03.08.2020
Gianfranco Colonna – italianul care a ridicat gastronomia din Sibiu la un alt nivel
 
Putini sunt sibienii care nu au auzit inca de restaurantul Max. Persoanele publice care ajung in oras isi posteaza in social media poze cu celebra masinuta rosie de pe terasa, recenziile bune cresc zilnic si insusi presedintele tarii prefera sa manance aici. Probabil nu toti oamenii stiu insa cine este omul frumos din spatele acestei afaceri. L-am cunoscut pe Gianfranco Colonna intr-o zi de miercuri si m-a surprins placut: un om vesel, cu o viziune sanatoasa de afaceri si cu dorinta de a servi oamenii impecabil. Mi-a spus ca nu exista o reteta exacta a succesului, dar cred ca pasiunea de a lucra pentru oameni si valorile bune pe care le transmite echipei fac diferenta. Va invit sa cititi un interviu inspirational cu unii dintre oamenii care si-au lasat amprenta solid pe sectorul HORECA din Sibiu.

1. Buna ziua, domnule Gianfranco. Ma bucur ca ati acceptat sa ne intalnim. De ce Romania? Cum a ajuns italianul Gianfranco sa faca business aici?

In luna noiembrie a anului 1976 am ajuns pentru prima data in Romania, la București, intr-o excursie de o saptamana primita de la tatal meu. Am gasit o lume noua, un Bucuresti intunecat si anost. Am plecat cu gandul ca nu ma mai intorc niciodata, dar viata mi-a rezervat surprize si m-am intors sa fac business cu posete. Eu am creat posete si in Italia, le-am produs in China initial, iar dupa 1990 am produs si in tarile din Europa de Sud Est, Slovenia, Croatia, Bosnia. In 1996 am ajuns si in Romania.

Aici m-a impresionat raportul bun calitate-pret, dar si faptul ca romanii au un talent de exceptie la lucru manual. Mi-am dat seama ca ar fi un loc excelent pentru productie. Am fost un pionier, astazi multe companii celebre care fac posete au sediul langa Sibiu.

Ulterior am schimbat domeniul si am inceput in HORECA, iar in 2004 am deschis prima terasa din Piata Mica. Lumea imi zicea atunci ca sunt nebunul italian care deschide in Piata Mica, zona nefiind de interes. Piazzetta s-a bucurat insa de un succes incredibl, dar in 2009 am fost nevoiti sa inchidem din probleme administrative cu privire la locatie.
Piazzetta a devenit un brand atat de puternic incat atunci cand in 2007 a fost scos la licitatie spatiul de la parter multi oameni instariti din Sibiu au participat si au fost interesati sa cumpere. Asa au ajuns 90 mp la un pret incredibil - 800,000 euro. N-am cumparat eu, dar ulterior lucrurile s-au aranjat astfel incat astazi eu detin toata cladirea unde imi doresc mult sa continui cu Piazzetta, chiar daca acum ne lovim de probleme administrative.

2. E mai usor sau mai greu sa faci business în Romania comparativ cu Italia?
Cred ca Romania se aseamana foarte mult cu Italia, iar ambele sunt foarte diferite de Germania spre exemplu. In Italia si in Romania legile se schimba foarte repede si este un mediu haotic, lucrurile se rezolva mai greu. Consider ca  oamenii care nu urmeaza proceduri bune sunt sustinuti, in timp ce in alte state se actioneaza cu rigurozitate si nu este loc de discutii.

3. Unde este ACASA, domnule Gianfranco? In Romania sau in Italia?
Eu sunt din regiunea Abruzzo si am studiat in orasul Assisi – cel mai frumos oras din Italia dupa parerea mea. Ulterior dupa am trait 20 de ani langa Venezzia. Italia este locul de bastina, o tara pe care o vizitez des si unde locuieste familia mea, dar astazi pentru mine acasa este in Romania.

4. Restaurantul Max este astazi in topul restaurantelor din Sibiu. Stiu ca v-ati mutat de curand. Povestiti-mi va rog mai multe.
Asa este, am redeschis restaurantul Max intr-o noua locatie si oamenii ne spun ca este mai frumos ca inainte. Max a luat nastere in locatia veche in urma cu 10 ani. Cand am descoperit locul era un restaurant falimentar. Ulterior a fost inchis 1 an si jumatate, iar apoi l-am preluat de la un prieten. I-am cerut sa pastrez numele si sa ma ocup de restaurant, iar el a fost de acord. La inceput a fost greu, lumea avea preconceptie vis a vis de un restaurant cu probleme,”unde se mananca putin si se plateste mult." Am continuat insa cu o dorinta fara margini: Am pus numele Max by Piazzeta, asociind cele doua localuri, iar lucrurile mergeau mai bine si ne-am bucurat de o crestere constanta. Ulterior am inregistrat marca Max, dar a trebuit sa ne mutam pentru ca primul proprietar va deschide acolo un alt business.
Si bine am facut, noua terasa este mai mare, am amenajat-o frumos si oamenii ne spun ca le place mai mult (Targul Pestelui Nr. 8). Uneori chiar si cele mai mari schimbari sunt de bun augur.

5. Am citit recenziile bune pe care le are restaurantul in Sibiu si stiu ca insusi presedintele tarii prefera sa manance la Max atunci cand este in Sibiu. Care credeti ca au fost ingredientele care v-au pozitionat detasat in topul locurilor in care prefera sibienii sa ia masa?
Avem intradevar multe recenzii: bune, rele, false, le apreciem pe toate. Problema este ca oamenii nu sunt asa de educati, ne fac observatie la retetele mancarurilor spre exemplu, ei nefiind bucatari. Avem retete autentice italienesti si am insistat sa nu le romanizam, sa zic asa.  Referitor la nominalizarea - cel mai bun restarant din oras - ne bucura si in acelasi timp ne provoaca sa ne straduim si mai mult si să mizam in continuare pe calitate. La Max lucram cu inima si imi doresc sa-mi educ echipa in directia asta.

Nu cred ca exista un secret al succesului, exista doar pasiune si dorinta de a servi impecabil oamenii. Insistam de asemenea pe unicitate, pe detalii din Italia, avem terasa decorata cu simboluri din Italia. Investitiile continua la noua locatie, pas cu pas ne dorim sa reamenajam și sa ii intampinam pe oameni intr-un loc frumos, cu specific italian.

6. Exista un anumit preparat preferat de sibieni? Are Max un produs statement? O specialitate a casei?
Desigur, clientii comanda cel mai des mancare cu specific italian. Pot spune că prefera pizza si pastele si ne spun des ca au gust exact ca cele pe care le-au mancat in Italia. Insistam mereu sa pastram retetele, sa gatim cu ingrediente din Italia si sa pregatim personalul. Spre exemplu, o data am dus un bucatar in Italia sa invete de la mama mea sa pregateasca anumite feluri de mancare.

7. Care credeti ca sunt principalele provocari atunci cand conduci un restaurant?

Cred ca cel mai dificil este sa gasesti oamenii potriviti si sa ii formezi. Oamenii isi schimba des locul de munca, nu sunt statornici si nu apuca sa se formeze. In domeniul nostru trebuie sa iubesti ce faci, satisfactia cea mai mare este sa ai clienti multumiti.  Spre exemplu, e dificil sa angajez un manager bun. Pe plan local nu sunt restaurante care sa formeze oameni. Noi nu suntem ingineri, nu facem calcule, suntem oameni dedicati oamenilor. Nu pot angaja un manager din alt domeniu, nu e asa de simpla adaptarea.
O alta provocare este sa fii capabil sa organizezi foarte bine echipa, dar sa ii indemni prin puterea exemplului sa se ajute intre ei. Fiecare stie ce are de facut, dar in acelasi timp fiecare trebuie sa ajute la bunul mers al lucrurilor.

8. Cat de importanta este echipa cu care lucrezi in acest business?
Echipa nu este importanta, echipa este totul, ea reprezinta esenta succesului. Am incercat sa transmit valorile mele echipei, sa respectam cu totii viziunea companiei. Avem oameni pe care ii schimbam, dar cei mai multi sunt oameni care mi-au fost alaturi de la inceput. Spre exemplu chiar astazi (15 iulie) Maria, una dintre doamnele din bucatarie, implineste 9 ani de cand colaboram. Vom sarbatori cu siguranta.

9. Traim vremuri noi, care impacteaza negativ sectorul HORECA. Cat de mult se resimte asta la businessurile pe care le conduceti?
Consider ca realmente Guvernul incearca sa ne sperie, dar cred ca oamenii nu sunt asa de speriati. Sigur ca a impactat mult domeniul in care activam, sigur că exista un virus, dar cred ca vom invata sa traim cu el. Nu dorim sa moara oameni, dar sa inchizi afaceri in domeniu este oare intelept? Oamenii aceia nu mor si ei? Suparare, infarct etc? Nu vreau sa intru in polemici, dar cred ca problemele care s-au nascut post COVID19 sunt cel putin la fel de mari cu cele provocate de virus in randul oamenilor.

10. Ne puteti impartasi cateva planuri de viitor?
Am 66 de ani si experienta mea se aproprie de final. Am trei marci inregistrate: Il Gelato di Gianfranco, Piazzeta si Max. Imi doresc sa duc mai departe legenda Piazzeta, vreau sa continuam succesul de care se bucura astazi Max. Vreau sa ies din domeniul acesta lasand o amprenta puternica. Imi doresc sa gasesc o persoana careia sa ii las businessul si sa-l continue in spiritul pe care l-am implementat de la inceput. Transferul de brand e mai mult decat o taxa platita lunar. Pentru mine, transferarea brandului inseamna sa duca mai departe viziunea mea de a servi oamenii intr-un mod impecabil.

11. In afara de Max la ce alt restaurant din Sibiu va face placere sa mancati?
Acasa :) Glumesc. Imi place in general sa ies acolo unde este verde, sa fiu inconjurat de natura. Pentru timpul liber prefer locatiile din afara orasului.

12. Mai am o curiozitate: vehiculele care astazi accesorizeaza terasa Max sunt functionale?

Atat masina de pe terasa cat si scuterul Vespa, simbolurile Max, sunt functionale (intre timp Gianfranco mi-a facut si o demonstratie). Le mai pornesc din cand in cand, dar nu le folosesc, prefer sa le admire clientii nostri si sa-si imagineze Italia infloritoare din anii '60-'70.

13. In numele echipei New Concept Living va multumesc frumos pentru acest interviu. In final, va rog sa transmiteti cateva cuvinte atat sibienilor care va calca pragul frecvent, cat si celor care n-au ajuns inca la Max.
Cand oamenii ma vad prima data isi fac o parere, dar dupa ce ajung sa ma cunoasca mai bine si-o schimba. Ii astept cu drag pe sibieni sa ne cunoastem, sper sa le placa la noi. Iar daca e ceva ce putem facem mai bine, sa ne spuna ca noi apreciem feedbackul. Va doresc toate cele bune!
Interviu de Magdalena Gliga